Udvikling hos børn med særlige vanskeligheder og konklusionerne heraf
I 1920 fandt man to børn, der var blevet opdraget af ulve, Kamala og Amala. Den 1 1/2 år gamle Amala døde efter 1 år. Men den 8-årige Kamala lærte med tiden nogle få ord og levede til han var 18 år. Udover disse vilde børn kender man til tilfælde af isolerede og groft forsømte børn.
Pigen Isabelle blev fundet som seks-årig hos sin mor, der var ligeglad med hende. Hendes kognitive udvikling var ikke nået en 2-årigs niveau, og hun talte ikke noget sprog. Allerede et år efter havde hun lært at tale normalt, havde en normal intelligens og gik i skole. Pigen Genie levede bundet til en stol indtil hun var 14 år, fik tæsk og blev aldrig talt til, undtagen når hendes far fortalte hende, at hun ikke var mere værd end en hund. Genie har aldrig lært at bruge funktionsord.
Disse sager tyder på, at der findes en kritisk periode for sprogindlæring. Genie havde nået puberteten, hvorfor hendes hjerne ikke længere var i stand til at lære vigtige aspekter af sproget.
Omvendt kan man nærmest ikke forhindre børn i at lære sprog i den kritiske periode. Tidligere har nogle forældre til døve spædbørn (i USA) forhindret deres børn i at lære tegnsprog, fordi forældrene ønskede, at børnene senere skulle koncentrere sig om mundaflæsning. Men børnenes sproglige udvikling vil alligevel følge den normale med 1- og 2-ordsstadierne. Omkring 1 år begynder de døve børn at opfinde deres egne tegn! Altså deres eget tegnsprog. Omkring 2-2 1/2 år gamle begynder de at bruge 2- og 3-ords "sætninger".
Se også
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.