ATO-systemet
ATO-systemet er ansvarligt for at standse togene på stationerne, åbne dørerne, vente det nødvendige tidsrum og igangsætte toget igen. Denne del af systemet kan sammenlignes med den fysiske fører af toget i førerbetjente systemer. Systemet virker på et meget højt niveau og har ikke adgang til de vitale funktioner såsom at indstille sporskifternes position. De fleste førerbetjente systemer har både ATP og ATS, så det er ATO-systemet der adskiller Københavns metro fra disse.
ATS-systemet
ATS-systemet overvåger og kontrollerer metrotogenes ruter og destinationer. Det er dette system, der vælger, hvilken rute toget skal benytte. I systemet er indlagret forskellige scenarier, der benyttes i forskellige situationer - eksempelvis et til normal drift og et til enkeltsporet drift fx om natten eller når en sporsektion er under vedligeholdelse (fagsp: en shuttle). Statusinformation om togene vises i kontrolcenteret på en skematisk oversigtsskærm. Systemet lagrer også informationer om fejl, alarmer og andre specielle begivenheder i udstyr på sporene.
Fem operatører i kontrol- og vedligeholdelsescenteret (KVC) på Vestamager overvåger konstant metroen. Under normale omstændigheder overvåger disse medarbejdere blot metroens drift, men hvis en uventet situation opstår, gribes der ind, og en handlingsplan til den uventede situation udføres evt. På kontrol- og vedligeholdelsescenteret udføres også vedligeholdelse og rengøring af togene. Udvendig rengøring udføres automatisk. Et tog kan automatisk forlade driftsområdet og køre ind på KVC, rengøre sig selv udvendigt, udføre almindelig kontrol af toget, og senere placere sig i rækken af tog, der er klar til at køre ud i drift igen. Et tog kan naturligvis også tages ud af systemet og styres manuelt, hvis der skal udføres særlig vedligeholdelse.
Fremtider
Selvom det kan virke som om der er perfekte forudsætninger for en stabil og sikker drift uden problemer, er metro-projektet løbet ind i en række problemer lige fra det første spadestik. Budgettet er omtrent blevet fordoblet, og regelmæssigheden har ikke været ret høj. Som følge heraf er metroen bl.a. blevet kaldt ord som "prestigeprojekt", "tivolibane" mv. Desuden er der opstået postyr om dele af tredje etape (til Københavns Lufthavn) skal graves ned eller ej. Den første og anden etape (fra Vanløse til hhv. Lergravsparken og Vestamager) er bygget færdig og taget i brug, og den trejde etape skal være klar i 2008.
Det er endnu ikke sikkert om den fjerde etape, city-ringen, bliver vedtaget. Linjeføringen for city-ringen kunne i så fald være København H. --> Rådhuspladsen --> Christiansborg --> Kongens Nytorv --> Amalienborg --> Østerport st. --> Rigshospitalet --> Nørrebro --> Blågårds plads --> Forum --> København H.
Henvisninger/kilder
Se også