Bræt og brikker

Ved spillets begyndelse opstilles brikkerne som vist ovenfor. Man taler altid om de hvide og de sorte brikker og felter, uanset at de i praksis og i diagrammer kan ses i alle tænkelige farvenuancer. Det har ingen selvstændig betydning, at brættet er ternet - det er kun indført som en hjælp for øjet, der bl.a. derved let kan følge diagonaler. Af hensyn til nedskrivning og gengivelse af partier er det en fast standard, at brættet skal vende, så hvid har et hvidt felt i sit hjørne til højre. En anden vigtig huskeregel for opstillingen er, at hvids dronning skal stå på et hvidt felt.
Brættet inddeles lodret i 8 linjer, der i dansk tradition betegnes med bogstaverne a-h og vandret i 8 rækker, som betegnes med tallene 1-8. Betegnelserne udgør derfor et koordinatsystem, hvor hele brættet er set fra hvids side, og hvert enkelt felt på brættet har derfor en entydig betegnelse fra a1 til h8. Liniens nummer nævnes altid først, hvilket nærmere er beskrevet under algebraisk notation.
De 8 brikker, som står på rækken nærmest spilleren, kaldes med et fælles udtryk for officererne og på rækken foran dem står otte bønder.
Officerernes navne og symboler er følgende: konge, dronning, tårn, løber, springer og bonde. De er placeret således på første og ottende række fra venstre mod højre: Tårn, springer, løber, dronning, konge, løber, springer og tårn.
Spillets regler
Målet med spillet er at slå modstanderens konge, hvilket hedder at sætte den mat eller skakmat. Hvis ingen af spillerne kan vinde, bliver spillet remis, dvs. uafgjort.
Et spil skak er tabt for en spiller, hvis en af følgende begivenheder indtræffer:
- hans konge er sat mat, dvs. at den er truet af en modstanders brik (det kaldes, at modstanderen har givet skak eller at kongen står i skak), og truslen ikke kan afværges
- hvis han opgiver spillet, hvilket han kan gøre når som helst undervejs
- tidsoverskridelse, dvs. at en aftalt spilletid overskrides uden at spilleren har foretaget det aftalte antal træk, dog kun hvis modstanderen har brikker nok tilbage til kunne sætte mat.
- spilleren diskvalificeres for overtrædelse af skakreglerne
Et spil skak er remis, hvis en af følgende begivenheder indtræffer:
- Stillingen er pat, dvs. at den spiller, som skal trække, ikke har nogen lovlige træk til rådighed, og hans konge ikke er truet (står i skak)
- hvis spillerne enes om det, efter at en af spillerne har afgivet et remistilbud
- hvis det forlanges af en spiller, efter at den samme stilling er opstået på brættet for tredje gang, og det er samme spillers tur til at trække
- hvis der i løbet af 50 træk ikke er enten slået en brik eller flyttet en bonde (50-træks reglen)
- hvis de tilbageværende brikker ikke er tilstrækkelige til at kunne sætte mat (teknisk remis)
- ved den ene spillers tidsoverskridelse, hvis den anden spiller ikke har brikker nok tilbage til at kunne sætte mat.
Man spiller hvid eller sort efter aftale eller efter forudgående lodtrækning, hvor vinderen får lov at vælge farve.
Forskellige bestemmelser:
- Kongen må ikke flytte til et truet felt
- "Rørt brik" skal flyttes
- Betænkningstid
- skakur
- hængeparti
Hvis der spilles med skakur, bestemmer sort, på hvilken side af brættet, det skal stå.
Brikkernes gang og slag
Man foretager et træk ved at flytte en sine brikker fra det felt, den står på, til et andet felt. Hvis dette andet felt er besat af en fjendtlig brik, bliver denne slået. Den slagne brik fjernes fra brættet og deltager ikke mere i spillet.
Brikkerne har hver deres særlige måde at flytte på og slå modstanderens brikker på. Brikkerne er derfor af forskellig styrke, og som tommelfingerregel er den følgende, når en bonde sættes til værdien 1: