Princippet
Idéen bag objekt-orienteret programmering er at knytte programkoden til objekter, som kan opfattes som afgrænsede dele af programmets "ansvarsområde". Før objektorienteret programmering fungerede et program på den måde, at en række kommandoer blev udført i den rækkefølge programmøren havde indsat dem. Med objektorienteret programmering bryder man programmet op i objekter, så de enkelte dele af programmet kan isoleres fra hinanden (indkapsling), og hermed nemmere udskiftes eller redigeres. Desuden kan objekterne genbruges i flere forskellige sammenhænge (instantiering).
Objektet i programmet
I et almindeligt objekt-orienteret ssprog, som fx Java_(programmeringssprog), er programmet udelukkende opbygget af objekter. Der er altid et overordnet objekt som "instantierer" et andet objekt, dvs laver sin egen kopi af et andet objekt.
Et objekt i Java består overordnet af to delelementer:
- Variable (instance fields)
- Metoder (methods)
Variable er pladser, der kan indeholde forskellige typer data. Metoder er programstumper, som kan modtage en værdi, manipulere med dele af programmet, levere en værdi tilbage osv. En metode er som regel en type