Perspektiver
Det nationale kompetenceregnskab blev i 2002 videregivet til Undervisningsministeriet. Herefter begyndte rådet projektet ’Kompetencemiljøer i verdensklasse 2002-2003’, der som udviklingspsykologen Abraham Maslow fokuserede på og søgte at lære af succeshistorier. I lighed med medlemmerne af Det økonomiske råd blev medlemmerne af Kompetencerådets såkaldte vismandskollegie tildelt titlen vismænd. Kompetencerådets første overvismand var direktør Lars Kolind.
Der har ikke været den store offentlige opmærksomhed om Kompetencerådet til trods for de potentielle vidtrækkende konsekvenser af kompetenceideologien. Det følgende er en skitsering af perspektiver på og potentielle problemer ved Kompetencerådets ideer.
Børn og kompetencestyring: Pædagogikken har overtaget kompetencebegrebet uden at distancere sig fra det økonomiske fundament for Kompetencerådets begreb. Daginstitutionerne har således per 1. januar 2005 med Lov om læreplaner fået lovfæstet socialministerens ret til at udforme en bekendtgørelse, der udstikker rammerne for kompetenceudviklingen af børn ned til halvårsalderen. Det drejer sig om samtlige offentligt støttede daginstitutioner.
Udviklingstvang: Kompetenceideologien er blevet kritiseret for udviklingstvang. Rådet er fortaler for et menneskesyn hvor det særligt menneskelige giver sig til udtryk som trang til selvudvikling. Man bliver altså først menneske idet man bestandigt udvikler sig ved at praktisere livslang kompetenceudvikling. Udviklingstvangen giver sig dog også til udtryk i Kompetencerådets definition af Danmarks kernekompetencer – de angiver, hvad man som dansker bør stræbe efter og markerer en trang til at topregulere den sociale og kulturelle virkelighed.
Ledelsesretten: Kompetenceideologien er blevet udråbt til en ny humanisme og også til en ny marxisme, fordi medarbejderne nu får muligheden for at tage magten over produktionsmidlerne ved simpelthen at tage magten over sig selv. Virksomhederne bevarer imidlertid ledelsesretten. Der kan være grund til at spørge, hvor stridsøksen ligger begravet, hvis medarbejderen indgår i en alliance med virksomhedsledelsen om selvudvikling på virksomhedens præmisser. Måske de hidtidige konfliktpotentialer på arbejdsmarkedet simpelthen er forsvundet.
Fremmedgørelse: I relation hertil kan man støve fremmedgørelsesbegrebet hos Marx af og spørge til det hele menneskes karakter. Kompetencerådet benytter den renæssancehumanistiske og senere marxistiske figur ’det hele menneske’. Det er altafgørende for denne figurs tidligere udtryk, at mennesket har værdighed i sig selv. Så snart mennesket bliver instrument for andre formål bliver det fremmedgjort og mister sin værdighed. I kompetenceideologien er det de økonomisk virksomme kompetencer, vi har brug for og det hele menneske mister retten til sin værdighed og til at hvile i sig selv.
Republikanisme: Kompetencerådet genopvækker uforvarent en machiavellistisk republikanisme. Det er formålet for Machiavelli at sikre statens overlevelse i dens kamp mod fortuna ved at vække borgernes samlede kræfter til live virtu. Kompetencerådet ønsker at gøre det samme men taler i stedet om den globale konkurrenceøkonomi fortuna og kompetencer virtu. Det handler i begge filosofier om at skabe sammenhængskraft og kampgejst, og der er i øvrigt en række andre sammenligningspunkter.
Kompetencerådslitteratur:
Det nationale kompetenceråd: www.kompetenceraadet.dk
Det nationale kompetenceregnskab: www.nkr.dk (oprettet af Kompetencerådet nu Undervisningsministeriet).
Learning Lab Denmark: www.lld.dk (institution oprettet efter forslag fra Kompetencerådet).
Kompetencerådet. 1998. ”Kompetencerådets rapport 1998”. Huset Mandag Morgen: København.
Kompetencerådet. 1999. ”Kompetencerådets rapport 1999”. Huset Mandag Morgen: København.
Kompetencerådet. 2000. ”Kompetencerådets rapport 2000”. Huset Mandag Morgen: København.
Kompetencerådet. 2001. ”Kompetencemiljøer. Vidensamfundets virksomhedsmodel”. Huset Mandag Morgen: København.
Kompetencerådet. 2002. ”Den motiverede medarbejder”. Mandag Morgen: København.
Kompetencerådet. 2003. ”Det uforløste potentiale”. Mandag Morgen: København.
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.