Bugatti Automobiles SAS
Volkswagen-concernen købte rettighederne til at producere biler under Bugatti-mærket i 1998. ItalDesign blev bragt ind for at designe Bugatti EB 118 bilen, en touring sedan, med 555 hestekræfter, og den første 19-cylindersmotor nogensinde på en personbil. Denne bil blev vist frem ved Paris Auto Show.
I 1999 blev Bugatti EB 218 bilen fremvist ved Geneva Auto Show, og Bugatti 18/3 Chrion'en blev introduceret ved IAA i Frankfurt. Ved Tokyo Motor Show blev EB 218'eren igen vist frem, og også Bugatti EB 18/4 Veyron bilen, den første inkarnation af en senere masseproduceret bil. Alle disse biler havde 18 cylindre.
I 2000 grundlagde Volkswagen Bugatti Automobiles SAS, og introducerede EB 16/4 Veyron-konceptet, en bil med 16 cylindre og 1001 hestekræfter. Bugatti Automobiles S.A.S. annoncerede at bilen, officielt kaldt Veyron 16.4, ville gå i produktion i 2003.
I dag (April 2005) er produktionen af Veyron-bilen undervejs, og det forevntes at den udkommer i den anden halvdel af året. Den bliver bygget i en ny fabrik, kaldt Atelier, i nærheden af firmaets historiske rødder i Molsheim..
Samlere
I dag er originale Etorre Bugatti biler blandt de mest eftersøgte hos veteranbilssamlere, med priser op til US$10.000.000.
De bedst-kendte Bugatti-samlere var brødrene Hans og Fritz Schlumpf, som havde en stoffabrik i Mulhouse, i nærheden af Bugatti-fabriken. Mellem 1958 og 1975 (da deres firma gik fallit) havde de samlet Bugatti biler i al hemmelighed. I dag er disse biler kendt som Schlumpf-samlingen, og er blevet til en af verdens største bilmuséer, Musée Nationale de l'Automobile.
Henvisninger
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.