|
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen har været næsten 100 år undervejs, før den blev til virkelighed. Broen blev åbnet i juni 1998.
To broer og et stykke vej på Sprogø udgør den ca. 18 km lange forbindelse mellem Fyn og Sjælland.
Østbroen, højbroen eller hængebroen mellem Sjælland og Sprogø er 6.790 m lang. Det frie spænd mellem de to pyloner er 1.624 m langt hvilket ved åbningen gjorde den til verdens 2. længste hængebro (ved Akashi-Kaikyo-broen i Japan, åbnet 5. april 1998, er spændet 1.991 meter langt). På sit højeste sted er vejbanen ca. 70 m høj, hvilket skyldes den internationale skibstrafik i Storebælt. Pylonerne, der bærer kablerne til hængebroen er 254 m høje, hvilket gør dem til et af Danmarks højeste punkter.
Lavbroen mellem Fyn og Sprogø er 6.611 m lang, og her ser man ved siden af den 4-spors motorvejsbro jernbanebroen med sine dobbeltspor og elektriske køreledninger.
Jernbanen føres under østrenden i en dobbelttunnel.
Sikkerhed
Et sikkerhedssystem skal sørge for at broen ikke påsejles. Sikkerhedssystemet består bl.a. af konstant radarovervågning. Hvis et skib ser ud til at være på kollisionskurs med broen vil skibet blive kaldt via radio. Reagerer skibet ikke vil et "afværgeskib" blive sendt ud for at forsøge at komme i kontakt med skibet. Afværgeskibet har været brugt engang da et skib havde direkte kurs mod en af ankerblokkene der holder kablerne til hængebroen.
Den 3. marts 2005 lader det til at en menneskelig fejl forårsagede at disse sikkerhedssystemer ikke kom i brug. M/V Karen Danielsen på 3500 tons sejlede ind i vestbroen og kilede sig fast. Broen blev derpå lukket i 5 timer. Kollisionen forårsagede et hul i betonen på broen, hvad der dog ikke er faretruende på broen. Derimod blev hele styrehuset på skibet revet bagover.
Ekstern henvisning
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.
|
|