|
Jernbanelov 8. maj 1894
Jernbanelov 8. maj 1894 - Lov om anlæg og drift af private jernbaner af 8. maj 1894
Jernbanelovene fra 1894, 1908 og 1918, indeholdt hjemmel til anlæg og drift af de fleste af de danske jernbaner - også til en del, der aldrig blev til noget.
- Nykøbing-Holbæk
- Tølløse over Ruds Vedby til et punkt på Slagelse-Værslev Banen
- fra et punkt på Tølløsebanen til Sorø
- fra Kallehave over Skovshuse til Vordingborg og Masnedsund
- fra Præstø til et punkt på statsbanen mellem Lundby og Haslev
- fra Hillerød til Frederiksværk
- Helsingør til Hornbæk
- Køge til Borup ændret i lov af 1908
- fra Kagerup til Helsinge
- Næstved til Karrebæksminde - blev ikke udført
- fra Lyngby til Vedbæk
- Rønne-Åkirkeby-Nexø
- fra Kerteminde til Odense eller Ullerslev og evt. fra Kerteminde til Dalby
- fra Svendborg til Nyborg
- fra Nørre Sundby til Sæby og Fredrikshavn
- fra Nørre Sundby til Fjerritslev
- fra Fjerritslev til Thisted
- en normalsporet jernbane fra Ålborg til Hadsund
- fra Svenstrup over Nibe til Års
- fra Lemvig over Harboøre til Thyborøn
- fra Nymindegab over Billum til Varde med sidebane Billum Esbjerg
- fra Horsen til Bryrup
- fra Hammel til Århus eller Brabrand
- fra Give til Herning - anlagdes som statsbane
- fra Hurup over Vestervig til Agger kom ikke til udførelse
- fra Vejle gennem Vejleådalen til Vandel
- fra Kolding til Egtved
- fra Ebeltoft til Torsager (ændredes senere til Trustrup)
- fra Rødkærsbro over Kellerup til Silkeborg
Se også:
- Lov om nye jernbaneanlæg m.v. af 27. maj 1908
- Jernbanelov af 20. marts 1918
- Danske jernbaner
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.
|
|