Totaktsmotorer
Store totaktsmotorer kombineres som regel med turboladere og opnår derved den højeste termiske virkningsgrad, der kendes for motorer.
De fleste totakts motorer driver enten skibe eller mindre kraftværker.
Siden år 2000 har marinemotorer eksisteret med elektronisk styret indsprøjtning af diesel samt elektronisk styret åbning af ventiler. Det første skib, ved navn Bow Cecil ejet af det norske rederi "Odfjell", blev udstyret med en sådan motor af MAN B&W Diesel A/S;.
Firetaktsmotorer
Firetaktsmotorer anvendes idag mange steder i transportindustrien, dels pga. dens høje virkningsgrad, dels pga. dens høje drejningsmoment.
Det var da også momentet der var argumentet da man i 1920'ernes USA begyndte at anvende dieselmotorer i lastbilerne, kort efter fulgte jernbane lokomotiverne, de benytter dog en hydraulisk gearkasse eller elektrisk transmission i modsætning til lastbilerne mekaniske. Lokomotiver med elektrisk transmission kaldes dieselelektriske lokomotiver.
De første traktorer med dieselmotor dukkede op i 1930'erne. Og sammen med dem entreprenør-maskinerne (gravmaskiner, bulldozere, osv.).
Den først diesel personbil, en Mercedes 270D, kom på markedet i 1937, der skulle dog gå 50 år inden dieselen rigtig fik fat i personbils markedet. Det lykkedes først med turboladeren fra 1980'erne, og siden Commonrail indsprøjtningen fra slutningen af 1990'erne.
Dieselmotorer i biler har visse miljømæssige ulemper, der til dels kan afhjælpes vha. partikelfiltre.
Denne artikel er fra Wikipedia. Læs artiklen hos Wikipedia.